یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

با حضور واعظي

سامانه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات رونمايي شد

واعظي

شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۸:۰۰


وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه دسترسي به اطلاعات به شفاف‌سازي و رفع فساد کمک مي‌کند، اين شاخص‌ها را جزو فرآيند دموکراسي دانست و گفت: دسترسي آزاد به اطلاعات يک فرآيند دو سويه است که هم دستگاه‌ها بايد اطلاعات خود را در اختيار مردم بگذارد و هم مردم به صورت صحيح از اين اطلاعات استفاده کنند.

وايمکس نيوز _ سامانه انتشار و دسترسي آزاد بعد از 8 ماه کار مطالعاتي و تطبيقي و با پيگيري سازمان فناوري اطلاعات، صبح امروز با حضور محمود واعظي و سيد رضا صالحي اميري، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، به بهره برداري رسيد.

اين سامانه بعد از ابلاغ قانون دسترسي آزاد اطلاعات و تدوين آيين نامه هاي آن طراحي و راه اندازي شده است. قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات در سال 88 ابلاغ و در دولت يازدهم درسال 93 آيين نامه اجرايي آن تدوين شد.

بعد از هشت ماه کار مطالعاتي در خردادماه سال جاري سامانه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات به صورت آزمايشي فعاليت مي کرد و در 17 تيرماه به صورت رسمي رونمايي شد.

سازمان ها و نهادها از طريق اين سامانه موظف هستند تا حداکثر 10 روز اطلاعات درخواستي مورد نياز مردم را در اين سامانه ارايه کنند.

محمود واعظي امروز در مراسم رونمايي از سامانه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات اظهار کرد: با راه‌اندازي نسخه آزمايشي سامانه انتشار و دسترسي آزاد اطلاعات، 45 روز است که مردم مي‌توانند اطلاعات مورد نياز خود را دريافت کنند و همچنين دستگاه‌ها نيز بايد اطلاعات خود را در اختيار اين سامانه قرار دهند.

وي با بيان اينکه با نسخه آزمايشي مي‌توانيم نواقص و ضعف‌ها را ببينيم، افزود: دسترسي آزاد به اطلاعات يک مسئله ملي است. اگر دولتي بخواهد مردمي بماند بايد پاسخگو باشد و ابزاري داشته باشد که بين حاکميت و مردم ارتباط برقرار کند. اين سامانه يکي از اين ابزارهاست.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: ما بايد نظارت مردم بر خود را بالا ببريم و اين سيستم اين کار را انجام مي‌دهد. دسترسي آزاد به اطلاعات يک فرآيند دموکراسي است و اگر ما ادعا داريم در کشور دموکراسي ديني انجام مي‌شود، حکومت و دولت بايد امانت‌دار اطلاعات مردم باشند.

واعظي با تاکيد بر در اختيار قرار دادن اطلاعات در راستاي شفاف سازي و رفع فساد اظهار کرد: از يک طرف دولت بايد اطلاعات را در اختيار مردم بگذارد و از سوي ديگر مردم بايد از اين اطلاعات به صورت صحيح استفاده کنند، زيرا سوء استفاده از اطلاعات موجب ايجاد محدوديت مي‌شود. بنابراين هر چه مردم بهتر از اطلاعات استفاده کنند، انگيزه دستگاه‌ها براي در اختيار قرار دادن اطلاعاتشان بالا مي‌رود.

وي با اشاره به محدوديت‌هاي موجود در راه دسترسي آزاد به اطلاعات بيان کرد: محدوديت اول منافع و امنيت ملي و نظم عمومي است، دومين محدوديت حريم خصوصي افراد و اسناد تجاري شرکت‌ها و محدوديت سوم اطلاعاتي است که در تصميم‌گيري‌هاي مهم موثر است.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه دسترسي آزاد به اطلاعات يک کار جديد نيست، افزود: 140 کشور جهان دسترسي آزاد به اطلاعات را در قوانين خود دارند و حدود 90 کشور در تلاشند که آن را اجرا کنند. زيرساخت‌هايي امروز در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات فراهم شده تا اين دسترسي را به همه آحاد ملت در سراسر کشور از روستاها تا مناطق دور افتاده بدهد.

واعظي با بيان اينکه بسياري افراد از اين شبکه استفاده مي‌کنند تا ارتباطات خود را برقرار کنند، گفت: اگر دولت الکترونيک زودتر راه‌اندازي شود، به اين کار  کمک مي‌کند و بنا داريم که اين کار تا چهار هفته آينده انجام شود. دولت الکترونيک مي‌تواند در اختيار اين کار قرار گيرد و بسياري از اطلاعات در اين دولت شفاف است.

وي همچنين فرهنگ‌سازي را يکي از موضوعات مهم دسترسي آزاد به اطلاعات دانست و اظهار کرد: اگر ما اين شبکه را راه‌اندازي کرديم و در آينده دستگاه‌ها به آن متصل شدند، بايد آموزشي نيز براي دستگاه‌ها بگذاريم تا در برابر در اختيار قرار دادن اطلاعات مقاومت نشان ندهند. همچنين بايد به مردم آموزش دهيم که به دنبال چه اطلاعاتي باشند و چطور از آنها استفاده کنند. اميدواريم اين گام يک قدم جدي براي نزديک کردن مردم و حاکميت باشد.

به گزارش ايسنا، در حالي که نسخه آزمايشي سامانه دسترسي آزاد به اطلاعات، اوايل خرداد در اختيار مردم قرار گر فته بود، اين سامانه امروز به صورت رسمي با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، نصرالله جهانگرد-  رئيس سازمان فناوري اطلاعات-، حسين انتظامي – دبير کميسيون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات- راه‌اندازي شد.

منبع : ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو